top of page

הירשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים

תודה על ההרשמה!

גלו את תכניות ההדרכה
של אופנוען מאומן

לא משנה מה תרצה להוציא מעצמך ומהאופנוע, רכיבה זאת אומנות.

אומנות הרכיבה. הדרכת הרכיבה המתקדמת והמובילה בישראל.

האינסטגרם שלנו

צפרדעים סוגרות סקאלה | אלי פנגס



על מה אתה רוכב?

KAWASAKI



או! הנה יצרן אופנועים שנכנס לעסק בגלל הכסף. לא חלום של איש אחד שירק דם, לא תעשיין שקרס כי היה בצד המפסיד של מלחמה ופנה לשוק האופנועים, לא משברים שנחלצו מהם בקושי. אלא תאגיד ענק שנכנס לעניין בכדי לעשות עוד כסף. ביזנזס, לא מיסכנות.

טוב האמת היא שיש פה קצת מיסכנות, אבל היא של שני יצרני אופנועים אחרים שנעלמו מהמפה. תכף נגיע אליהם. בואו נתחיל, באופן טבעי, עם שוזו קאוואסאקי - שמעתה נקרא לו מדי-פעם ״קאווא״, כי באסה להקליד את השם הארוך הזה כל פעם. יש? מתחילים:


על הגז: גידי פרדר | על המצלמה: רונן טופלברג

ב-1878 פותח קאווא מספנה שבונה ספינות ממתכת לים הפתוח. ב-1886 האופרציה מתרחבת והופכת להיות KAWASAKI DOCHYARDS. ב-1906 העסק כבר מתחיל לייצר קטרים, קרונות משא ונוסעים, קורות לבניית גשרים וגם טורבינות קיטור ימיות. 1918 מביאה אתה את בשורת התעופה לקאווא, שמקימים חטיבת אווירית שמייצרת מטוסים מעץ ובד. אח"כ הם יהיו הראשונים לייצר מטוס יפני ממתכת.


בין 1928 ל-1969 החברה עוברת סדרת פיצולים לתת-תאגידים של החטיבות שלה (אוויר, מספנות, פלדה וכיו"ב) במטרה לחזק כל אחד מהם בנפרד. הבום הכלכלי ביפן של אחרי מלחמת העולם השניה, יחד עם החלק שנטלו חטיבות קאוואסאקי בשיקום התשתיות, מעמידים מצוין את כל אחד מתתי-התאגיד על רגליים איתנות.


ב-69' מתאגדים בחזרה שלושה ענפים בעץ המסועף הזה ויוצרים את קאווא' תעשיות כבדות בע"מ - KHI. עכשיו בואו נעשה פוס קטן, ונתחבר לנקודת הזמן הזו מכיוון אחר. מהשורש האופנועני של קאוואסאקי.


השנה היא 1937. MEGURO הוא יצרן אופנועים יפני שנהנה מהצלחה מסחרית בעיקר הודות להזמנות מהצבא היפני. האופנוע הראשון שלהם, הוא סינגל 500 בהשפעת מוטוסאקוצ'ה השוויצרית. Z97 קוראים לו. ותזכרו את ה-Z הזאת.

במהלך השנים ייצרו מגורו כמה וכמה סינגלים וטווינים מוצלחים בנפחים בינוניים ותחת השפעה עיצובית בריטית גדולה. ברגע שניסו לצאת ביוזמות קצת יותר עצמאיות, התחילו הבעיות שהלכו והחריפו עד תחילת שנות השישים, אז כבר לא יכלו לעמוד על הרגליים לבד וחתמו הסכם רכישה ע"י קאוואסאקי-מטוסים.

האמת היא שבחטיבת האוויר של קאווא התחילו בפיתוח מנועים לאופנועים כבר ב-49'. מנוע הקאוואסאקי הראשון ביצור סדרתי יצא לשוק ב-53', וב-1957 הופיע לראשונה הלוגו של קאווא על המנוע באופנוע מתוצרת מייהאטסו. מי? עזבו.

עד סוף 1962, תאגיד קאוואסאקי בולע גם את מגורו וגם את מייהאטסו, ומעלים אותם מהמפה.


הקאוואסאקי ״הטהור״ הראשון קיבל את השם הקליט 125B7. ב-66' היצע הדגמים של היצרן נע מ-50 סמ"ק דו"פ ועד טווין 650 ( ה-w1, ששורשיו נעוצים עמוק בעיצוב הבריטי של מגורו). עכשיו אפשר לומר שיש לנו יצרן אופנועים עצמאי כמו שצריך.


ב-1968 מושק המאך III האגדי ועם מנוע טריפל דו"פ 500, הוא עושה 200 קמ"ש ישר מהניילונים. בכך הוא מהווה את הסימן הראשון למפלצות המהירוּת העתידות לצאת מבית קאווא. אח"כ מגיע פסיכי גדול יותר בשם מאך IV, עם מנוע 750 דו"פ, שלושה צילינדרים. זה, אגב, האופנוע שלימד את העולם שיש דבר כזה שנקרא ״ווילי״. והנה השנה היא שוב 69׳, והצלחנו להבין מה זה KHI ואיך הם התחילו לייצר אופנועים.


קאוואסקי

עכשיו, עם הגב של KHI, מתחילות להשתחרר הבהמות לבית קאוואסאקי. וזה רק הגיוני, כי בתור יצרן רכבות, מסוקים ומטוסים זה מתבקש להתאפיין במנועים גדולים וחזקים. וזו הייתה החשיבה מאחורי מאחורי ה-Z1 - ותגידו שוב שלום ל-Z של מגורו. עם 900 סמ"ק, 4 צילינדרים וגל זיזים עילי כפול, ה-Z1 הוכרז מיד כאופנוע החזק ביותר בייצור סדרתי.

בהמשך השרשרת, ה-Z1 מתפתח ל-Z1-R בנפח 1000 סמ"ק עם חצי פיירינג קטן ואופנתי. גרסת המרוץ של האופנוע הזה הייתה צבועה בירוק לימוני והיא המקור של ה״ירוק קאוואסאקי״ שכולנו מכירים.


ואם זה לא הספיק, אז ב-78' יוצא לשוק ה-Z1300: מפלצת עם מנוע שישה צילינדרים מקורר מים.

הדגם הזה הוא לא הצלחה גדולה, אבל היי, הוא ממש גדול וחזק אז למה לא?


אגב, הכינוי "נינג'ה" הנצחי שמלווה את הקאוואסאקים הספורטיביים לכביש, החל את דרכו בשוק האמריקאי כשם הדגם של ה-GPz900R : אופנוע ששבר - כצפוי כבר מקאווא - את כל שיאי המהירות והתאוצה לאופנועים סדרתיים. שימו לב שגם הוא נחשב דגם "Z", רק עם תוספת הGP לפני. נפל האסימון? יופי.


אבל למה בלי קסדה?

מאז ה-GPz900 והגז שנתן עליו טום קרוז מול מטוס קרב ב״אהבה בשחקים״, כבר קשה היה לעצור את הטור הארוך של שיאי הספקים ומהירות של האופנועים מבית קאוואסאקי. נזכיר רק את ה-ZX10 המקורי של 88' (האופנוע המהיר בעולם), ה-ZX12 של 2000 (הכי חזק), וכמובן ה-ZZR1400 - האופנוע המהיר בעולם היום. זה, כמובן, אם לא סופרים את הקאוואסאקי H2R; מפלצת עם מגדש-על שדוחס את המנוע אל קו ה-300 כ״ס. גרסאות לא מוגבלות של האופנוע הזה חוצות את קו ה-350 קמ״ש בהליכה. ותעשו סיבוב רגע ביוטיוב על האופנוע הזה. הוא דוגמה קלאסית לצוללת גרעינית מתוצרת קאוואסאקי.


וכן, הם מייצרים גם וורסיס.



14 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


road

#אופנובלוג

על מה שבין האדם, המכונה והדרך.
מגזין רכיבה.

bottom of page